R & B op wereldreis

Robin & Bianca op wereldreis 2016 - 2017

Otherside

Naast dat Kanchanaburi in een schitterende omgeving ligt, kent de stad een duister oorlogsverleden. Tot op de dag van vandaag zijn de sporen hiervan te vinden in de stad zelf en in haar omgeving. Na Hiroshima waar we de geschiedenis vooral vanuit een Japans perspectief zagen, zien we het nu vanuit de andere kant waarbij vooral de gruweldaden van de Japanners belicht worden. De persoonlijke verhalen over de menselijke tragedies maken veel indruk waarbij het niet uitmaakt van welke kant ze komen.

In de eerste jaren van de Tweede Wereldoorlog winnen de Japanse troepen snel terrein in Zuidoost-Azië en halverwege 1942 strijden ze tegen de Britten in Birma (nu Miyanmar). Van daaruit willen de Japanners hun opmars voortzetten richting India. Om hun troepen te bevoorraden, gebruiken ze aanvankelijk de Maleisische zeestraat richting Rangoon in Birma. Bombardementen van de geallieerde troepen zorgen ervoor dat deze route kwetsbaarder wordt. Ze zien een alternatief in een spoorlijn van Thanbyuzayat in Birma naar Bampong in Thailand: De Birma-Spoorlijn.

Voor de aanleg van deze spoorlijn worden zo’n 60.000 Australische, Britse, Nederlandse en Amerikaanse krijgsgevangen en 250.000 Aziatische arbeiders ingezet. De spoorlijn komt dwars door de jungle en door bergachtig gebied te liggen. De omstandigheden zijn hels.. De barbaarse Japanse leiding, weinig materieel, veel blote handenwerk, voedselschaarste, slechte hygiënische omstandigheden en de brandende zon. In een poging de geplande opleverdatum in augustus 1943 te halen, verhoogt de Japanse leiding het werktempo tijdens operatie ‘Speedo’. Deze periode valt tijdens het regenseizoen met een uitbraak van cholera als gevolg.

Tot diep in de nacht werken de uitgemergelde arbeiders door waarbij ze verlicht worden door het openluchtvuur bij de Konyo Uithouwing. Door het flikkerende licht van dit openvuur krijgt deze plek de bijnaam Hellfire Pass. Uiteindelijk vinden 12.399 krijgsgevangen de dood waaronder zo’n 3.000 Nederlanders. Geschat wordt dat zo’n 70.000 – 90.000 Aziatische arbeidskrachten sterven.

We bezoeken eerst Hellfire Pass waar we in het museum starten voordat we door de pas lopen. Het eerste stuk – dat van de Konyu Uithouwing –  is onderhouden. Na het monument lopen we verder over het 2,5 kilometer lange traject. Het pad loopt door een schitterende omgeving door de jungle. Het contrast bezorgt ons een raar gevoel. We lopen met de verhalen en beelden van deze gruwelijke geschiedenis in ons hoofd terwijl we tegelijkertijd kijken naar de mooie omgeving.

Op Nieuwjaarsdag varen we met een longtailboot naar Kanchanaburi om de beroemde ‘Bridge over the River Kwai’ te bezoeken. Deze beroemde spoorbrug was een onderdeel van de Birma-Spoorlijn en verbond de beide oevers van de gelijknamige rivier met elkaar. We lopen de brug over en daarna gaan we naar het museum en als laatste bezoeken we nog het kerkhof waar zo’n 1.800 Nederlandse krijgsgevangen begraven liggen. Het was heel indrukwekkend om hier rond te lopen.

4 reacties

  1. Erg indrukwekkend om te lezen! Wil hier graag nog een keer naartoe. Dank voor de inspiratie.

    Groet, Dan

  2. De historie van wat er toen gebeurd was, is redelijk bekend, maar zo gedetailleerd wisten wij nog niet. Inderdaad heel indrukwekkend.
    Nu op naar Ko Lanta en over anderhalve week Nieuw-Zeeland !!!

  3. Interessant en denk zeker indrukwekkend om te zien.
    Weer mooi op papier gezet, dit gaat een prachtig boekwerk worden.

  4. Erik Scheermeijer

    6 januari 2017 at 11:49

    Zeker indrukwekkend, ik ken de verhalen, film(s) en docu’s, maar om daar werkelijk te zijn is toch een andere belevenis.
    En om positief af te sluiten; nog een weekje Thailand en op naar het mooie Nieuw Zeeland!! Een heel andere wereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

© 2024 R & B op wereldreis

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑