R & B op wereldreis

Robin & Bianca op wereldreis 2016 - 2017

Changes

Zondag vertrokken we aan het eind van de middag vanuit Stockholm met de ferry naar Helsinki. De boot voer eerst een lange tijd tussen allerlei eilanden door langs de Zweedse kust richting open zee. Een mooi gezicht, maar omdat het vrij koud was op het dek en het al vrij snel donker werd, hielden we het al snel voor gezien en zijn we pub ingedoken.

Het was vermakelijk om het leven aan boord te volgen. Silja Line had van alles aan boord gehaald om de boel te vermaken. Acrobaten, een coverband, een troubadour en een pianist. Voor ieder wat wils aan boord en dat gold ook voor het eten. Ondanks al het vermaak en de rustige overtocht, bleef ik wat onrustig en lukte het mij niet zo om de slaap te vatten. En de volgende dag in Helsinki voelde ik me nog steeds een beetje wiebelig. En nee, dit kwam niet door ons bezoek aan de pub! Ik weet niet waarom, maar ik heb het nu eenmaal niet zo op boten.

In Helsinki hadden we amper 24 uur en in die tijd maakte de stad op ons niet direct indruk. Het heeft onmiskenbaar Scandinavische invloeden, maar je merkt ook dat je meer richting het Oosten reist. De sfeer valt het best te omschrijven als ‘East meets West’. Het ligt wel prachtig aan het water en we hadden onverwachts een zonnige middag en hebben lekker rond kunnen lopen. En het laatste wat opviel – hoewel we dat al eerder hadden gehoord – zijn de extreem hoge prijzen.. Daar waar de Denen en de Zweden met kronen betalen, spannen de Finnen echt de kroon als het op de prijzen voor eten en drinken aankomt!

Na 24 uur Helsinki was het al weer tijd om met de trein verder te reizen naar St. Petersburg. Tot nu toe gaat dit allemaal super. Een mooie rit en ik denk als ik zo onderweg naar buiten keek, dat we alvast een voorproefje van de Transmongolië Express voorgeschoteld kregen. Het was ook grappig om te zien en te merken hoe alles verandert als je de grens over bent. Zo werkte bijvoorbeeld de Wifi zo ongeveer tot de Russische grens prima en daarna viel de verbinding weg. En ineens zagen we allemaal van die oude treinstellen en oude en grauwe stations onderweg. Het Finse treinpersoneel spreekt nog goed Engels, na de grens nam het Russische personeel het over en die spreken amper Engels. Zo komen we al reizend steeds meer in een andere wereld terecht.

15 reacties

1. Nu begint het echte reizen. Geniet !

2. Удачи в России (voor degenen die geen Russisch kennen: Veel plezier in Rusland).

3. Geweldig allemaal. Wat zullen jullie veel zien en genieten.

Liefs Lia

13 oktober 2016 at 19:38

Ja, dat doen we zeker Lia! Ook hier in St. Petersburg is weer zo veel te zien, soms weet je haast niet waar je moet kijken.. X

4. Prachtig om te zien en te horen en ook bijzonder hoe je zo een heel andere wereld in gaat reizen, ik denk dat je dat ook wel aan het uiterlijk en uitstraling van de mensen daar kunt zien.
    Fijn dat we zo alles meekrijgen.
    Lekker genieten en tot het volgende verslag,

Liefs Frans en mama xx

13 oktober 2016 at 19:40

Dat merk je inderdaad ook aan de mensen, maar dat valt ons eerlijk gezegd ook wel heel erg mee. De mensen zijn vriendelijk en meer open dan we verwacht hadden. Het volgende verslag volgt snel!
      Liefs en xx van ons

5. Geweldig verslag wederom. Leuk voor ons om mee te reizen.
    Voor jou dus geen “watervilla” Bianca begrijp ik. Haha…
    Liefs Elly.

6. Schuitje varen, theetje drinken oh no, biertje drinken! En dan nu aan de wodka. Ypa (spreek uit als ura) voor degenen die geen Russisch spreken, PROOST!

7. Spannend zo in Rusland zonder dat je de taal kent en zij Engels spreken…. Wij zijn net terug uit Praag (ook zoveel gelopen, alles doet pijn). Maar mede dankzij jullie verslag besloten dat de volgende trip Stockholm wordt!! Veel plezier nog in St Petersburg! Liefs Martin & Femke

14 oktober 2016 at 07:18

Praag lijkt me ook heel mooi! Zag ook je foto’s op facebook. En leuk dat jullie enthousiast zijn over Stockholm! X